38. – Απόσπασμα 347 Lobel-Page
Στα συμποτικά άσματα η πρόσκληση για οινοποσία δικαιολογείται συνήθως
είτε με έναν μύθο είτε με αναφορά στις καιρικές συνθήκες. Στο απόσπασμα
που ακολουθεί την αφορμή για την πρόσκληση δίνει η μεγάλη ζέστη. Όμως ο
Αλκαίος δεν συνθέτει μια δική του, πρωτότυπη περιγραφή, αλλά ακολουθεί
αρκετά πιστά μια περιγραφή που υπήρχε ήδη στον Ησίοδο (Ἔργα
582-96). Ο Αλκαίος μεταγράφει τους ησιόδειους εξαμέτρους σε ένα λυρικό
μέτρο, "τονίζοντας" απλώς διαφορετικά το κείμενο που δανείστηκε. Σε
σύγκριση με το κείμενο του Ησιόδου, η πιο αξιοπρόσεκτη διαφορά -εκτός
από μικρότερες αποκλίσεις- συνίσταται στη μετάθεση της πρόσκλησης για
οινοποσία από το τέλος στην αρχή του ποιήματος και στην απουσία αναφοράς
στην αναλογία κατά την ανάμειξη του κρασιού με νερό. Η περίπτωση του
ποιήματος αυτού είναι ενδιαφέρουσα, εκτός των άλλων, γιατί αφήνει να
διαφανεί η εντελώς διαφορετική αντίληψη και αξιολόγηση της "πρωτοτυπίας"
που υπήρχε στην αρχαιότητα σε σχέση με την εποχή μας.
τέγγε πλεύμονας οἴνῳ, τὸ γὰρ ἄστρον περιτέλλεται
2
ἀ δ᾽ ὤρα χαλέπα, πάντα δὲ δίψαισ᾽ ὐπὰ καύματος,
ἄχει δ᾽ ἐκ πετάλων ἄδεα τέττιξ *** ἄνθει δὲ σκόλυμος· νῦν δὲ γύναικες μιαρώταται, 5 λέπτοι δ᾽ ἄνδρες, ἐπεὶ ‹δὴ› κεφάλαν καὶ γόνα Σείριος ἄσδει |
Βρέξε τα πλευμόνια με κρασί,1 ο Σείριος2 το άστρο ανατέλλει,
δύσκολη είναι η εποχή, όλα από τον καύσωνα διψούν, απ᾽ τα φυλλώματα γλυκά τερετίζει το τζιτζίκι *** Ο σκόλυμος3 ανθοφορεί. Τώρα οι γυναίκες από τους πόθους είναι φλογισμένες όμως οι άντρες είναι ασθενικοί, γιατί ο Σείριος τα γόνατα και το κεφάλι τους ξηραίνει.
(μετάφραση Μ. Ζ. Κοπιδάκης)
|
1
Η έκφραση, η οποία στηρίζεται σε μια λανθασμένη αντίληψη της εποχής για
τους πνεύμονες, ήταν ήδη την εποχή του Αλκαίου τυποποιημένη.
2 Ο Σείριος (ή Κύων), ο πιο λαμπερός
από τους απλανείς αστέρες, πρωτεμφανιζόταν στον ουρανό τον καιρό και
στον τόπο που έζησε ο Αλκαίος στις 19 Ιουλίου, λίγο πριν από τη δύση του
ήλιου. Η εμφάνισή του σηματοδοτούσε την έναρξη του κατακαλόκαιρου.
3 Ποώδες φυτό (κοινώς ασκόλυμπρος ή ασπράγκαθο)· ανθίζει γύρω στα τέλη Ιουνίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου