Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2011

Τι έκρυβαν τα κοντέινερ

Πέπλο μυστηρίου καλύπτει το περιεχόμενο των 98 μεταλλικών εμπορευματοκιβωτίων που από το 2009 βρίσκονταν τοποθετημένα στην ύπαιθρο κοντά στην περίμετρο της ναυτικής βάσης της Εθνικής Φρουράς «Ευάγγελος Φλωράκης» στη Λεμεσό της Κύπρου.

Η έκρηξη του περιεχομένου σκόρπισε τον θάνατο και την καταστροφή, προκαλώντας 12 νεκρούς και 62 τραυματίες, ισοπεδώνοντας την ναυτική βάση και ένα γειτονικό χωριό και έγινε αφορμή για την παραίτηση του υπουργού Άμυνας της Κύπρου και του αρχηγού της Εθνικής Φρουράς.

(Φωτό: To σημείο όπου ήταν τοποθετημένα τα κοντέινερ)

Μέχρι στιγμής επισήμως δεν έχει ανακοινωθεί το περιεχόμενο των κοντέινερ, εκτός από αόριστες πληροφορίες περί «πυρίτιδας». Όμως η σφοδρότητα της έκρηξης, ο κρατήρας που δημιούργησε η έκρηξη, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες έχει βάθος 20 μέτρων και διάμετρο περί τα 100, είναι στοιχεία που οδηγούν σε υποψίες ότι το περιεχόμενο των εμπορευματοκιβωτίων είχε ιδιότητες που διαθέτουν μόνο εκρηκτικές ουσίες υψηλής ισχύος.

Οι υποψίες λαμβάνουν άλλη κατεύθυνση αν ληφθούν υπ όψη, τα όσα αναφέρει η απόρρητη αλληλογραφία της αμερικανικής πρεσβείας στην Λευκωσία με το Στέιτ Ντηπάρτμεντ, η οποία υπάρχει μεταξύ των εγγράφων που πρόσφατα αποκάλυψε η ιστοσελίδα Wikileaks, για το ρωσικών συμφερόντων πλοίο, που μετέφερε τα εμπορευματοκιβώτια από το Ιράν στη Συρία και το οποίο κατεσχέθη από τις κυπριακές αρχές κατ΄ απαίτηση των Αμερικανών.

Όπως αναφέρουν τα έγγραφα τα κοντέινερ περιείχαν, μεταξύ άλλων, «σωλήνες» διαφόρων διαμετρημάτων, αγνώστου ιδιοτήτων και χρησιμότητας «ασημόχρωμα μεταλικά σφαιρίδια, διαμέτρου ασημένιου δολαρίου», καθώς και «μεγάλες ποσότητες ισχυρών εκρηκτικών».

(Απόδειξη της εγκληματικής αμέλειας, γνώριζαν την αλλοίωση στο εξωτερικό μέρος κάποιων κοντέινερ)

Μυστήριο παραμένει το περιεχόμενο 35 κοντέινερ

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Άμυνας του κυπριακού κοινοβουλίου, Γιώργος Βαρνάβα, αιφνιδιάζει με την επισήμανσή του.

Μιλώντας αποκαλύπτει πως 35 από τα 95 κοντέινερ περιείχαν υλικά τα οποία παραμένουν άγνωστα και προσθέτει πως όντως εκτοξεύθηκαν σε μεγάλη ακτίνα από το σημείο της έκρηξης σωλήνες, με μήκος 2 έως 4 μέτρα, τραυματίζοντας κόσμο.

«Ακόμη δεν μας αποκαλύπτουν το περιεχόμενο των 35 κοντέινερ», λέει ο Γιώργος Βαρνάβα, ενισχύοντας έτσι το γενικότερο προβληματισμό που εκφράζουν δημοσιογράφοι και ειδικοί για το θέμα αυτό.
Tι λένε οι εξειδικευμένοι πυροτεχνουργοί.

Ρωτήσαμε τους ειδικούς οι οποίοι έχουν εμπειρία από τέτοιου είδους εκρήξεις. Δεν γνωρίζουν το τι ακριβώς εμπεριείχαν τα εμπορευματοκιβώτια που ήταν στοιβαγμένα στη ναυτική βάση της Κύπρου.

Τα μόνα στοιχεία που διαθέτουν αφορούν τα αποτελέσματα της έκρηξης δηλαδή το βάθος του κρατήρα το μέγεθος του ωστικού κύματος και την ισχύ της έκρηξης.

Ο κ. Βασίλης Καπράλος, πυροτεχνουργός, μιλώντας αναφέρει ότι το ατύχημα οφείλεται σε ελλείψεις πυρασφάλειας και εγκληματική αμέλεια της συγκεκριμένης βάσης. Συγκεκριμένα τονίζει πως «δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν κοντέινερ με πυρίτιδα διάσπαρτα και ο διοικητής να κοιμάται ήσυχος τα βράδια».

Παράλληλα προσθέτει ότι για τα συγκεκριμένα πυρομαχικά θα έπρεπε να είχε γίνει έλεγχος και καταγραφή, προκειμένου να διαπιστωθεί αν είχαν αλλοιωθεί και στη συνέχεια να τηρηθούν οι κανόνες ασφαλείας, δηλαδή να αποθηκευτούν σε ασφαλές σημείο.

Τέλος, όσον αφορά τις πληροφορίες που αναφέρουν ότι μπορεί να μην υπήρχε πυρίτιδα μέσα στα κοντέινερ, ο κ.Καπράλος ισχυρίζεται πως το ωστικό κύμα των 3χλμ της έκρηξης αλλά και ο κρατήρας των 25 μέτρων δικαιολογείται εφόσον η πυρίτιδα βρισκόταν συμπιεσμένη.
Ο κ. Γιώργος Ραφτογιάννης, ειδικός εξέτασης βαλιστικής και πυροτεχνουργός, αναφέρει ότι η πυρίτιδα ανάλογα με τον τρόπο και τις συνθήκες που θα εκραγεί μπορεί να δημιουργήσει ωστικό κύμα παραπάνω των 3χλμ. Παράλληλα, κάνοντας μια σύγκριση με τις συνέπειες του εκρηκτικού υλικού Αnfo, ισχυρίζεται πως στην περίπτωση της πυρίτιδας μπορεί να δημιουργηθεί κρατήρας ανάλογα με τη θέση των κοντέινερ.
Ειδικός στις εκρήξεις που προέρχονται από φωτιά, ο κ. Νίκος Διαμαντής, εξηγεί πως αν πραγματικά έσκασαν από 2-5 κοντέινερ είναι πολύ πιθανό το ωστικό κύμα να φτάσει τα 3 χλμ. Συνήθως όμως, προσθέτει «έχουμε συνηθίσει τα ωστικά κύματα από τέτοιες εκρήξεις να φτάνουν τα 1.600 μέτρα».
 
Τι κυνηγούν οι Αμερικανοί

Αυτό που ανησυχεί πάνω απ΄ όλα την αμερικανική πλευρά, είναι η διακίνηση εξειδικευμένων οπλικών συστημάτων, ρωσικής κατασκευής και τελευταίας τεχνολογίας, μεταξύ χωρών όπως η Συρία, το Ιράν, η Β. Κορέα, οι οποίες θεωρούνται «κράτη παρίες» (rogue countries) ευρισκόμενες στο περιθώριο του διεθνούς συστήματος.

Ένα τέτοιο υπερόπλο, είναι και το ρωσικής κατασκευής Club-K, ικανό σύμφωνα με τους κατασκευαστές του να καταστρέψει ακόμη και ένα μεγάλο αεροπλανοφόρο. Ουσιαστικά πρόκειται για πυραυλικό σύστημα, μεγάλης εμβέλειας, υψηλής ακρίβειας και εκρηκτικής ισχύος, το οποίο, μεταφέρεται από αέρα, στεριά και θάλασσα, καμουφλαρισμένο σε απλά κοντέινερ.

Το Club-K μπορεί να μεταφερθεί χιλιάδες χιλιόμετρα, χωρίς να γίνει αντιληπτό, να ενεργοποιηθεί την κατάλληλη στιγμή, να στοχεύσει μέσω δορυφόρου και να καταστρέψει ισχυρές μονάδες του αντιπάλου.

Πώς βρέθηκαν τα κοντέινερ στη ναυτική βάση


Η παρουσία στην Κύπρο των εμπορευματοκιβωτίων πυρίτιδας, που εξερράγησαν στη ναυτική βάση της Εθνικής Φρουράς στην περιοχή Μαρί Ζύγι και προκάλεσαν πρωτοφανή όλεθρο, πάει πίσω στο 2009.



(Φωτό από αναγνώστη)

Τότε, κατ' απαίτηση των Η.Π.Α., με επίκληση ψηφισμάτων των Ηνωμένων Εθνών, η Κυπριακή Δημοκρατία προχώρησε στην κατάσχεση του φορτίου του ρωσικών συμφερόντων πλοίου, υπό κυπριακή σημαία, «Μόντσιεργκοσκ».


Το πλοίο μετέφερε φορτίο με ιρανικά πυρομαχικά και είχε αποπλεύσει από το λιμάνι του Ιράν Μπαντάρ Αμπάς, με προορισμό τη Συρία.


Οι πληροφορίες που συγκυριακά είδαν το φως της δημοσιότητας πριν από λίγες ημέρες και προέρχονται από τα αρχεία του Wikileaks φέρουν τις Η.Π.Α. να άσκησαν, τότε, αφόρητες πιέσεις στην Κυπριακή Δημοκρατία, για να ζητήσει από τον καπετάνιο του πλοίου να καταπλεύσει στο λιμάνι της Λεμεσού και εκεί να τεθεί σε περιορισμό.



(Φωτό από αναγνώστη)

Αυτό τελικά έγινε και το πλοίο παρέμεινε στο λιμάνι για αρκετές ημέρες. Ύστερα από νηοψίες και έρευνες πολλών ημερών, το φορτίο του πλοίου, στις 13 Φεβρουαρίου του 2009, εκφορτώθηκε στο κυπριακό έδαφος και μεταφέρθηκε στη ναυτική βάση «Ευάγγελος Φλωράκης».


Από τα έγγραφα που αποκάλυψε το Wikileaks προκύπτει ότι το Ναυτικό των Η.Π.Α. παρακολουθούσε το πλοίο, με το πολεμικό πλοίο USS Barry. Το τηλεγράφημα του πρέσβη των Η.Π.Α., Frank Urbancic, έχει ημερομηνία 29/01/2009 και περιέχει την αναφορά του πολεμικού πλοίου, ότι το φορτηγό πλοίο με τα εκρηκτικά εισήλθε στα χωρικά ύδατα της Κύπρου.



(Φωτό από αναγνώστη/ Η ναυτική βάση «Ευάγγελος Φλωράκης»)


Στο τηλεγράφημα περιγράφονται οι αμερικανικές «συστάσεις» για να γίνει μπλόκο στο πλοίο με τα εκρηκτικά. Οι Αμερικανοί θύμιζαν στους Κύπριους τις αποφάσεις του Ο.Η.Ε. για τα πλοία που δεν συμμορφώνονταν με τις αποφάσεις 1747 και 1803 των Η.Ε. και προσέφεραν «τεχνική βοήθεια» για το «μπλόκο» στο πλοίο.


Ιδού η απόρρητη αλληλογραφία της αμερικανικής πρεσβείας στη Λευκωσία για το πλοίο «Μόντσιεργκοσκ», όπως αποκαλύφθηκε από το Wikileaks.






Τι έλεγε το 2009 ο πρώην υπουργός Άμυνας της Κύπρου


«Το στρατιωτικό υλικό είναι ασφαλές και δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος. Θα μπορούσε να εγκατασταθεί ακόμη και σε κατοικημένη περιοχή» είχε δηλώσει χαρακτηριστικά το 2009 ο παραιτηθείς υπουργός Άμυνας της Κύπρου, Κώστας Παπακώστας, για το περιεχόμενο του κοντέινερ.


o κ. Παπακώστας καθησυχάζει τον κόσμο, κάνοντας λόγο για «αδρανή υλικά» τα οποία δεν εγκυμονούν κινδύνους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου